ОСВІТНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ

 

Зміст дошкільної освіти у 2024/2025 навчальному році

 

Діяльність закладу дошкільної освіти України у 2024/2025  навчальному році продовжується в умовах воєнного стану.

Організацію освітнього процесу,   а також забезпечення життєдіяльності дітей і професійної діяльності педагогів регулюватимуть наступні нормативні документи:

ü  Закон України «Про освіту»;

ü  Закон України «Про дошкільну освіту»;

ü  Закон України «Про охорону дитинства»;

ü  Положення про заклад дошкільної освіти;

ü  Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів.

Особливу увагу варто звернути на новий Закон України «Про дошкільну освіту», ухвалений Верховною Радою України 6 червня 2024 року і підписаний Президентом України 5 липня 2024 року. Новий нормативний документ розроблено з урахуванням світового досвіду та  євроінтеграційних рішень і має на меті значно покращити умови праці педагогічних працівників системи дошкільної освіти, розширити можливості партнерства з батьками вихованців, а також створити сприятливі умови для розвитку якісної та доступної  дошкільної освіти в Україні. Закон буде введено в дію 7 липня 2025 року, а до того часу діяльність ЗДО регламентуватиметься Законом України «Про дошкільну освіту» в редакції 2001 року (№ 49, зі змінами).

У Рекомендаціях МОН  щодо організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти  у 2024/2025 навчальному році №1/15368 – 24 від 27.08.2024 зазначено, що важливим питанням виступає питання доступності дошкільної  освіти, що забезпечує без винятку кожній дитині рівні права та можливості на здобуття освіти, враховуючи індивідуальні особливості, потреби та потенціал. Завданням діяльності закладу є  створення умов, які гарантуватимуть доступність освіти без будь-якої дискримінації.

Одним із актуальних питань сьогодення залишається й питання забезпечення доступності дошкільної освіти для дітей із сімей, що мають статус внутрішньо переміщених осіб (ВПО).  Права таких дітей закріплені в Законі України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», який гарантує їм право на продовження здобуття дошкільної освіти на  території інших регіонів України. Зарахування дітей із родин ВПО до ЗДО здійснюється відповідно до Положення про заклад дошкільної освіти з урахуванням методичних рекомендацій щодо зарахування, переведення та відрахування вихованців державних (комунальних) закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану. Діти з родин ВПО, як і їхні батьки, потребують не лише швидкого зарахування до ЗДО, але й підтримки в адаптації до нового місця проживання та інтеграції в приймаючу громаду.

Окрім того, говорячи про забезпечення рівних можливостей для кожної дитини, маємо пам’ятати про доступність дошкільної освіти для дітей з особливими освітніми потребами.  Це передбачає створення безбар’єрного та дружнього освітнього середовища, яке  відповідає індивідуальним потребам дітей, враховуючи психофізичні особливості розвитку.  Адже однією з ключових цілей Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 року є забезпечення кожної дитини якісними освітніми послугами, що відповідають її індивідуальним потребам і особливостям. Це досягається шляхом створення комфортного, безпечного, безбар’єрного та інклюзивного середовища, яке є дружнім до всіх учасників освітнього процесу.

  Організація освітнього процесу в ЗДО у 2024/2025 навчальному році має базуватися на принципах сучасного підходу до  виховання та навчання дітей. Діяльність має здійснюватися відповідно до Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) а також оновлених «Методичних рекомендацій до Базового компонента».

З урахуванням вимог Законів України «Про забезпечення функціонування  української мови як державної», «Про освіту», «Про дошкільну освіту», у закладах дошкільної освіти обов’язково має  забезпечуватися вивчення та використання державної мови. Неприпустимо використання мови держави-агресора або держави-окупанта. 

Актуальним залишається питання національно патріотичне виховання  дошкільників, особливо в умовах військової агресії проти України, залишається ключовим і невідємним елементом освітнього процесу в закладах дошкільної освіти. Важливо організовувати освітню взаємодію з дітьми не лише через ознайомлення з історією нашої держави, а й через акцент на її сучасних досягненнях та нових здобутках. Формування патріотичних почуттів та національної свідомості в дітей залишається  пріоритетним завданням ЗДО. Процес удосконалення національного виховання дошкільників слід починати з прищеплення малюкам любові та пошани до рідної мови, домівки та Батьківщини. Для покращення рівня оволодіння державною мовою насамперед спілкуйтеся  українською мовою, проводьте онлайн-дні та тижні української мови, використовуйте вільний час дітей для розучування віршів та українських народних ігор, читання казок, милування природою рідного краю. Педагогам і батькам корисним стане електронний кейс «Горизонти пізнання маленького українця», до якого увійшли інтерактивні навчальні матеріали.

При організації освітнього процесу за дистанційним форматом актуальним напрямом роботи є партнерська взаємодія педагогів і батьків (законних представників) дітей дошкільного віку, яка має бути в підтримці та допомозі в організації виховання й розвитку дитини в умовах сім’ї, а також у напрацюванні єдиних підходів. Адже батьки, діти яких здобувають дошкільну освіту в дистанційному форматі, потребують особливої уваги. Для них важливо забезпечити не тільки інформаційну та ресурсну підтримку, але й надавати дієві практичні консультації, а також зворотний зв’язок, особливо щодо реагування в ситуаціях потенційної небезпеки, оскільки ігнорування сигналів небезпеки в родині може призвести до того, що діти не розуміють, чому треба переміщуватися в укриття під час перебування в дитячому садку, емоційно реагують на це. Батькам необхідно надавати зрозумілі чіткі роз’яснення від педагогів та практичного психолога щодо їхніх дій не тільки в екстремальних ситуаціях, але й у повсякденному житті. Це включає навчання практикам недискримінаційного ставлення, ненасильницького спілкування та розумного підходу до заборон і дозволів. Важливо також приділити увагу інформаційній безпеці, адже використання різних платформ і  онлайн-застосунків може наражати дітей на небажаний контент.

Потужним інструментом для соціально-емоційного розвитку дітей, сталих навичок життя має стати вже відомий для багатьох педагогів та батьків вихованців альтернативний навчальний ресурс для дітей дошкільного віку – ляльковий театр «Іскорки суперсил» (https://numo.mon.gov.ua/puppet-show; дата звернення: 14.06.2024). Нещодавно ЮНІСЕФ представило книгу казок «Іскорки суперсил».  Кожна казка розкриває одну з 16 навичок, які діти мають опанувати у віці 2-6 років. Допомагають у цьому кумедні й кмітливі персонажі – Іскорки. Вони опиняються в ситуаціях, з якими стикається кожна дитина, і застосовують свої «суперсили» ‒ знання й навички. Створювали казки українські письменниці Марія Артеменко, Настя Музиченко та Галина Ткачук під психологічним, педагогічним і літературознавчим супроводом Світлани Ройз, Соломії Бойкович та Тетяни Стус. Книжка доступна безкоштовно у кількох форматах: друкованому, електронному та аудіо. Електронну та аудіоверсії можна читати, слухати й завантажити на платформі «НУМО»: https://bit.ly/4e6Zri1.

Допомогти забезпечити дітям психоемоційну стабільність у кризових ситуаціях, дати їм ментальну опору можуть прості вправи та ігри, які пропонуються в освітній серії відеороликів «Гратися і не боятися»: дієві поради для батьків дошкільнят» (www.youtube.com/playlist?list=PLJ2-31j4oXT7imBBJCoYq-2Te3joUAllc; дата звернення: 14.06.2024).

Залишається актуальним питання забезпечення внутрішньої системи якості освіти. Результати рівня розвитку, освіченості та вихованості дітей як здобувачів освіти є одним із показником цієї якості. Важливість моніторингу освітніх досягнень дитини актуалізується напередодні вступу до школи, а також необхідністю врахування індивідуальних освітніх втрат і розривів, що є в сучасній освітній ситуації . Якісно організувати такий процес в ЗДО може допомогти зміст посібника «Здійснюємо моніторинг освітніх досягнень дитини старшого дошкільного віку».

Орієнтиром для поліпшення якості освітнього середовища в ЗДО як одного із компонентів ВСЯО може слугувати методика ECERS-3. Представництво Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) за підтримки Міністерства освіти і науки України розробило освітній серіал, який допоможе вихователям краще розібратися в особливостях організації якісного освітнього середовища дитячого садка за методикою ECERS-3. 10 епізодів розкривають теми організації простору дитячого садка, практик особистого догляду, адаптації та розвитку дитини в садочку. Він також буде цікавий батькам та опікунам: сформує орієнтири для оцінювання щоденного життя садочку, а також допоможе краще зрозуміти процес адаптації дитини до садочку та важливість встановлення хороших стосунків між вихователями, дітьми, батьками. https://bit.ly/3ZiDO9v

Щоб духовно підготувати дитину до самостійного життя, треба ввести її у світ книг. Зростання актуальності проблеми читання підтверджується схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2023 р. №190-р «Стратегією розвитку читання на період до 2032 року «Читання як життєва стратегія». З методичними та практичними аспектами використання творів художньої літератури та формування світоглядних уявлень у дітей можна ознайомитися у посібниках для вихователів «Літературні твори: як інтегрувати в освітню роботу» (автор І. Кіндрат) та «Літературна мозаїка». Біографії та твори письменників вправи до творів» (автор І. Терещенко) [7; 6]. Також ознайомитися з методичними підходами до роботи з літературними текстами сучасних науковців і практиків можна у журналі «Дошкільне виховання» №№1 та 11 за 2022 рік. Розібратися з тим, як включити в роботу з дошкільниками науково-пізнавальну літературу, можуть допомогти статті «Нон-фікшн для дітей: що, як, для чого» (автор С. Кондратюк) та поради «Книжка без слів ‒ читаємо разом» у журналі «Вихователь-методист дошкільного закладу» №12 2019 р. Цікаве поєднання з формування читацької культури в дітей дошкільного віку, роботи в укритті та халабудної педагогіки запропонували запорізькі педагоги. Їхній досвід розкритий у відео «Халабудна педагогіка в укритті: пізнаємо світ книги» .

Одним із важливих векторів дошкілля у світі, за визначенням О. Роми, є гра як філософія дошкілля. Допомогти педагогам системно реалізувати гру як основний підхід до організації освітнього процесу може парціальна програма розвитку дитини від 2 до 6 років через гру «Творці майбутнього» та методичний посібник із фасилітації ігрової взаємодії з дітьми дошкільного віку «Граємо разом»: https://cutt.ly/WeghjsNU.

Для забезпечення здобуття дітьми якісної дошкільної освіти в умовах воєнного стану дуже важливо реальне об’єднання зусиль усіх, хто опікується дошкільним дитинством: педагогічних працівників закладу дошкільної освіти, науковців, працівників інклюзивно-ресурсних центрів і центрів професійного розвитку педагогічних працівників, методичної і психологічної служб закладу та батьків дітей дошкільного віку.

 

Освітній процес за дистанційною формою організації у 2024/2025 навчальному році у закладі дошкільної освіти №1 «Дзвіночок» буде здійснюватися за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України: лист МОН від 14.08.2023 № 1/12038-23 «Про переліки навчальної літератури та навчальних програм, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для використання в освітньому процесі закладів освіти у 2023/2024 навчальному році», які зазначені нижче.

 

Комплексні освітні програми:

- «Я у Світі», програма розвитку дитини дошкільного віку (наук. кер. Кононко О. Л.);

- Програма розвитку дітей раннього та дошкільного віку з інтелектуальним порушенням (За науковою редакцією Чеботарьової О.В., Гладченко І.В. Авторський колектив: Чеботарьова О.В., Блеч Г.О., Бобренко І.В., Гладченко І.В., Трикоз С.В., Мякушко О.І., Сухіна І.В. та інш.; протокол №1 від 15.02. 2024 року; зареєстровано у Каталозі за №1.0004-2024.)

- Програма корекційно-розвиткова робота з дітьми із загальним та фонетико-фонематичним недорозвиненням мовлення./ І.В. Кравцова, Л.Л. Стахова. Мандрівець. 2019. С.- 80. (Лист ІМЗО від 05.07.2019 №22.1/12-Г-577).

 

Парціальні програми:

-                      Альтернативна програма формування культури інженерного мислення в дошкільників «SТRЕАМ- освіта, або Стежинки у Всесвіт» (К.Крутій, І. Стеценко).

-                     Україна – моя Батьківщина. Парціальна програма з національно-патріотичного виховання для дітей середнього та старшого дошкільного віку. За заг. науковою редакцією Райпольської О.Д. авторський колектив: Каплуновська О.М., Палець Ю.М., Кичата І.І.

-                     Моя країна – Україна. Парціальна програма з патріотичного виховання для дітей старшого дошкільного віку. Комплект. Авт. Гавриш Н.В., Косенчук О.Г., Піроженко Т.В.

-                     Творці майбутнього. Парціальна програма розвитку дитини від 2 до 6 років через гру. Автори: Рома О.Ю., Піскова І.Ю., Малевич Г.В., Шварова Г.В.

-                     «Скарбниця моралі», програма з морального виховання дітей дошкільного віку (авт. – Лохвицька Л.В.);

-                     Про себе треба знати, про себе треба дбати. Парціальна прогрма з основ здоровя та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку. Атор Лохвицька Л.В. протокол №5 від 21.08. 2024 року; зареєстровано у Каталозі за №1.00 49-2024.)

 

 

Note: Please fill out the fields marked with an asterisk.

СТАТИСТИКА:

5 БЕРЕЗНЯ 2024 РОКУ НАШОМУ САЙТУ ВИПОВНИЛОСЬ 11 РОКІВ

АДРЕСИ КОРИСНИХ WEB-САЙТІВ:

ОФІЦІЙНИЙ САЙТ МІСЬКОЇ РАДИ ШОСТКИ

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ШОСТКИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ 

СЛУЖБА У СПРАВАХ ДІТЕЙ ШОСТКИНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ